Програма підтримки внутрішньо переміщених осіб Українського фонду «Благополуччя дітей» працювала з 2014 до 2018 року в Донецькій, Дніпропетровській та Харківській областях, зосередившись на допомозі найбільш уразливим родинам. Діяльність стала можливою завдяки партнерству з німецькою організацією Diakonie Katastrophenhilfe та фінансуванню МЗС Німеччини.

Нашими основними цільовими групами були сім’ї з дітьми, самотні люди похилого віку, родини, у членів яких є інвалідність або важкі захворювання.

Гуманітарний етап

Уже в листопаді 2014 року Фонд спорядив на Схід перші вантажівки з гуманітарними наборами. Тоді ж ми почали обладнувати гуртожитки для 200 людей у Кривому Розі. Їжа, засоби гігієни, теплий одяг для дітей і дорослих, медикаменти. Усього 21 760 гуманітарних наборів розповсюдили ми у співпраці з Товариством Червоного Хреста.

Ваучерна програма

З 2015 року ми розпочали впровадження Програми безготівкової ваучерної допомоги, яка відрізняєтеся від інших видів підтримки. По-перше, news decвона спрямована на всю родину, а не на окремих її членів. Отже, якщо люди разом живуть , ведуть господарство та долають негаразди, то і допомогу отримає кожен із них. І по-друге, сім’я сама вирішує, що їй придбати, що для неї важливіше зараз – запас цукру чи борошна, їжа на щодень, засоби гігієни, шкільне приладдя чи меблі для порожніх орендованих квартир.

Тисячі людей просили про допомогу, тому кожного року в лютому ми розпочинали дослідження умов, у яких проживають родини, аби визначити ті з них, які цієї допомоги потребують найбільше.

16 336 сімей відвідали наші співробітники за роки роботи програми. Інтерв’юери дісталися туди, де ніхто до нас не бував, і тому ми точно знаємо: щонайменше половина з опитаних і досі живуть за межею бідності, майже всі економлять на їжі, більшість одягається в «секондхенді» і не може придбати необхідні ліки.

Загалом учасниками ваучерної програми стали більше 25 тис. чоловік, половина з яких – діти (8 340 родин впродовж 5 місяців кожну підтримала ваучерна програма протягом 2015-2018 років).

Упродовж років партнером ваучерної програми була мережа гіпермаркетів МЕТРО Кеш енд Керрі.

Соціально-психологічна підтримка

Через рік розвитку конфлікту стало зрозуміло, що люди не повернуться додому швидко. Водночас стрес, якого вони зазнали, важкі умови життя, відірваність від близьких заважали багатьом із них будувати життєздатні плани на майбутнє, а інколи і просто спати. У ході наших досліджень 30% опитуваних самі говорили, що потребують психологічної підтримки, а спостереження дали підстави припустити – насправді щонайменше 70%.

Так і народилися наші групові дискусії, на яких 12-15 людей збираються для обговорення певної теми, опиняються в колі собі подібних, діляться переживаннями, досвідом і отримують нові знання та ресурси. Модератори презентують корисну інформацію, стимулюють спілкування та обмін думками, а також застосовують елементи терапії.

6 200 дорослих жінок та чоловіків взяли участь у наших зустрічах на теми подолання стресу, ведення сімейного бюджету, ефективного спілкування, здорового харчування, відповідального батьківства тощо.

А наші зустрічі для дітей стали місцем цікавого й незвичного спілкування. А ще тут вони здобули корисні навички особистої безпеки, здорового способу життя, спілкування. І водночас досвідчені модератори допомогли дітям працювати зі своїми страхами й тривогами.
4112 дітей прийшли на зустрічі за два роки.

Сприяння в працевлаштуванні

Проблема зайнятості для переселених людей стоїть на другому місці після проблеми житла. Яких фахівців потребує місцевий ринок праці? Як news dec2безпечно влаштуватися на роботу? Зрештою, як налаштувати себе на оббивання порогів у пошуку роботи та грамотно оформити резюме? Дати відповіді на ці запитання ми взялися в межах консультацій з працевлаштування, які надавали професійні менеджери з персоналу і представники центрів зайнятості.

592 людини взяли участь у наших консультаціях та тренінгах з працевлаштування.

Наша підтримки дозволила 690 людям здобути або вдосконалити професійні уміння. Випускники он-лайн курсів “Копірайтинг” та “Хендмейд – як перетворити хобі на бізнес”, а також перукарі, майстри манікюру, масажисти, програмісти, шевці і навіть бариста – більшість із них уже мають роботу і джерело прибутку.

Моніторинг та оцінка потреб

Потреба - ось точка відліку для професійного надання допомоги. Дослідження потреб та моніторинг того, наскільки ефективною, вчасною, достатньою є наша допомога , були окремим видом діяльності. Завдяки цим дослідженням програма розвивалася й розширювалася: від забезпечення нагальних потреб у їжі, одязі, засобах гігієни, через відновлення особистісного ресурсу в групах соціально-психологічної підтримки і до здобуття нових професійних навичок.

Усі разом ці заходи мають на меті не тільки вирішити сьогоднішні проблеми людей, але й допомогти їм успішно розпочати нове життя в громадах.

За час впровадження програми проаналізовано 24129 анкет опитування; здійснено 1599 моніторингових візитів; проведено 49 фокус-груп.