KBOS coverЦюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища: метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. – К. : 2018. – 56 с.

Кодекс безпечного освітнього середовища (КБОС) – це документ закладу освіти, який має регулювати всі напрямки діяльності закладу, пов’язані з порушеннями прав особистості на безпеку, а також питання її підтримки і втручання в ситуації, коли може виникати загроза їхньому життю, здоров’ю та благополуччю.

Багато років поспіль Міжнародна організація ЮНІСЕФ популяризує ідеї забезпечення прав, свобод та інтересів дітей, представлених у концепції програми «Школа доброзичливого ставлення до дитини».

До уваги адміністраціям закладів освіти, педагогам, практичним психологам, соціальним педагогам, батькам, а також усім, хто працює у сфері попередження насильства над дітьми розроблено методичний посібник «Кодекс безпечного освітнього середовища».

Посібник містить інформацію, яка допоможе визначити складові безпечного освітнього середовища, алгоритм розробки КБОС, рекомендації щодо моніторингу положень КБОС та використання контрольного списку, а також приклад зарубіжних колег у створенні КБОС.

Методичний посібник схвалено Міністерством освіти і науки України.

Як це працює?

КБОС реалізується через розробку та запровадження навчальним закладом критеріїв безпеки дітей та дорослих, через знайомство з особливостями функціонування безпечного освітнього середовища. Разом з тим, документ закладу освіти «Кодекс безпечного освітнього середовища» передбачає навчання школярів, батьків, освітян, працівників навчальних закладів правилам безпечної поведінки особистості, формування навичок уникнення потенційних ризиків та небезпек, а також навичок подолання труднощів у власному житті.

Яким чином це допоможе закладу освіти?

«Кодекс безпечного освітнього середовища»:

  • містить конкретні та чіткі правила поведінки усіх учасників освітнього процесу у навчальному закладі (мої права закінчуються там, де починаються твої права);
  • допомагає виявити небезпечні ситуації та належно реагувати на них, запроваджуючи чіткі процедури втручання (що і коли потрібно робити, хто повинен робити, до кого звернутися, які документи оформити, за яким зразком). Наприклад, у випадках, коли необхідно оперативно прореагувати та втрутитися в ситуацію (насильство зі сторони батьків, опікунів, учителів, конфлікти між учнями, булінг тощо);
  • забезпечує виконання вимог законодавства щодо гарантування безпеки усім учасникам навчально-виховного процесу закладу.

Посібник розроблено в рамках проекту «Попередження сексуального насильства та сексуальної експлуатації дітей у країнах Центральної та Східної Європи – комплексний підхід», впровадженого Українським фондом «Благополуччя дітей» у партнерстві з Фундацією «Даємо дітям силу» (Польща) за фінансової підтримки OAK Foundation (Швейцарія).