В Україні проблема торгівлі людьми не втрачає свої актуальності. За даними Представництва Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні з часів незалежності нашої держави понад 230 тисяч українців постраждали від торгівців людьми.

Міжнародні організації, державні установи усіх рівнів та національні громадські організації спрямовують значні зусилля на подолання проблеми використання українців з метою різних видів експлуатації. У 2009 році і Український фонд «Благополуччя дітей» долучився до цієї роботи, зосередившись на первинній профілактиці торгівлі людьми, зокрема просвітницькій роботі з дітьми у школах. У тісній співпраці з МОМ та Міністерством освіти і науки України Фонд розробив та впровадив програму виховних заходів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» для учнів 7 – 11 класів. Ця програма дає можливість створити систему виховної роботи у навчальному закладі з метою сприяння саморозвитку особистості та навчання навичкам безпечної та відповідальної поведінки, що дозволить дітям у майбутньому уникати ситуацій, пов’язаних із ризиком потрапляння у тенета торгівлі людьми. Впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» передбачене завданнями і заходами з виконання Державної соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2020 року.

Протягом грудня 2017 – січня 2018 Міністерство освіти і науки та Український фонд «Благополуччя дітей» провели моніторинг використання програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» у навчальних закладах України. 

Моніторинг відбувався шляхом збору інформації від обласних департаментів освіти та опитування (анкетування) представників тих навчальних закладів, на базі яких відбувалося впровадження вищезазначеної програми.

В результаті отримання даних з усіх областей оціночна кількість навчальних закладів України, які у своїй роботі з дітьми використовують матеріали програми з попередження торгівлі людьми, складає 1920. З них в анкетуванні взяли участь 1444 заклади: 1281 загальноосвітня школа, 38 шкіл-інтернатів, 117 професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), 2 вищих навчальних заклади (ВНЗ) та 6 позашкільних навчально-виховних установ. 224 навчальні заклади розташовані в обласних центрах, 454 – в районних центрах та містах обласного значення, 761 – в селах та селищах міського типу.

Розподіл кількості навчальних закладів, які взяли участь в анкетуванні, за областями України

Область Кількість   Область  Кількість 
Вінницька  16  Одеська  87
Волинська  33  Полтавська  98
Дніпропетровська  41  Рівненська  195
Донецька  80  Сумська  102
Житомирська  50  Тернопільська  56
Закарпатська  16  Харківська  1
Запорізька  71  Херсонська  8
 Івано-Франківська  63  Хмельницька  24
 Київська  77  Черкаська  44
 Кіровоградська  31  Чернівецька  100
 Луганська  91  Чернігівська  71
Львівська 11 Відсутні дані щодо області 6
Миколаївська 72

 

 Відповідно до результатів анкетування в заходах за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» взяли участь 142313 дітей віком від 12 до 18 років.

news 05.03.18

Розподіл загальної кількості охоплених програмою учнів за типом навчального закладу

В більшості навчальних закладів основною формою впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» серед учнів були виховні години класного керівника (куратора) (70,9%), окремі виховні заходи (тематичні днів/тижнів, конкурси, дискусії, зустрічі з фахівцями тощо) – 61,1%, години психолога – 58,4%.

news1 05.03.18

Розподіл відповідей на запитання «У яких формах у вашому навчальному закладі впроваджується програма «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»?», %

Менше половини фахівців, залучених закладами до роботи за програмою, мали для цього спеціальну підготовку, отриману в інститутах післядипломної освіти та на методичних заходах управлінь (відділів) освіти. Частіше за все у всіх типах закладів спеціальну підготовку до роботи за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» мали практичні психологи, в навчальних закладах великих міст – соціальні педагоги, в навчальних закладах сіл – вчителі. Майже в половині навчальних закладів частина залучених до проведення заходів за програмою готувались самостійно на основі методичної літератури, в чверті – на методичних нарадах самого закладу.

Представники переважної більшості навчальних закладів високо оцінюють результати впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» та вважають доцільним її подальше застосування у виховній роботі. При цьому більш високу оцінку результатам програми надають заклади, які впроваджували програму у формі факультативних і тренінгових курсів, активно і системно залучали до роботи батьків, а фахівці, що проводили заходи за програмою, проходили підготовку в інститутах післядипломної освіти та в управліннях (відділах) освіти. Заклади, де роботу за програмою здійснювали вчителі, а основними формами були окремі виховні заходи, в середньому надали нижчу оцінку результатам впровадження програми.
___________________________________________________ 

Проведення моніторингу було організоване в рамках проекту «Впровадження програми з попередження торгівлі людьми в інститутах післядипломної педагогічної освіти, ІІІ фаза», що реалізує ВБО Український фонд «Благополуччя дітей» у партнерстві з Представництвом Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні за фінансової підтримки Міністерства Міжнародних справ Канади при сприянні Міністерства освіти і науки України.

Ознайомитися з повним звітом про результати анкетування.