В Україні проблема торгівлі людьми не втрачає свої актуальності. За даними Представництва Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні з часів незалежності нашої держави понад 230 тисяч українців постраждали від торгівців людьми.
Міжнародні організації, державні установи усіх рівнів та національні громадські організації спрямовують значні зусилля на подолання проблеми використання українців з метою різних видів експлуатації. У 2009 році і Український фонд «Благополуччя дітей» долучився до цієї роботи, зосередившись на первинній профілактиці торгівлі людьми, зокрема просвітницькій роботі з дітьми у школах. У тісній співпраці з МОМ та Міністерством освіти і науки України Фонд розробив та впровадив програму виховних заходів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» для учнів 7 – 11 класів. Ця програма дає можливість створити систему виховної роботи у навчальному закладі з метою сприяння саморозвитку особистості та навчання навичкам безпечної та відповідальної поведінки, що дозволить дітям у майбутньому уникати ситуацій, пов’язаних із ризиком потрапляння у тенета торгівлі людьми. Впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» передбачене завданнями і заходами з виконання Державної соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2020 року.
Протягом грудня 2017 – січня 2018 Міністерство освіти і науки та Український фонд «Благополуччя дітей» провели моніторинг використання програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» у навчальних закладах України.
Моніторинг відбувався шляхом збору інформації від обласних департаментів освіти та опитування (анкетування) представників тих навчальних закладів, на базі яких відбувалося впровадження вищезазначеної програми.
В результаті отримання даних з усіх областей оціночна кількість навчальних закладів України, які у своїй роботі з дітьми використовують матеріали програми з попередження торгівлі людьми, складає 1920. З них в анкетуванні взяли участь 1444 заклади: 1281 загальноосвітня школа, 38 шкіл-інтернатів, 117 професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), 2 вищих навчальних заклади (ВНЗ) та 6 позашкільних навчально-виховних установ. 224 навчальні заклади розташовані в обласних центрах, 454 – в районних центрах та містах обласного значення, 761 – в селах та селищах міського типу.
Розподіл кількості навчальних закладів, які взяли участь в анкетуванні, за областями України
Область | Кількість | Область | Кількість |
Вінницька | 16 | Одеська | 87 |
Волинська | 33 | Полтавська | 98 |
Дніпропетровська | 41 | Рівненська | 195 |
Донецька | 80 | Сумська | 102 |
Житомирська | 50 | Тернопільська | 56 |
Закарпатська | 16 | Харківська | 1 |
Запорізька | 71 | Херсонська | 8 |
Івано-Франківська | 63 | Хмельницька | 24 |
Київська | 77 | Черкаська | 44 |
Кіровоградська | 31 | Чернівецька | 100 |
Луганська | 91 | Чернігівська | 71 |
Львівська | 11 | Відсутні дані щодо області | 6 |
Миколаївська | 72 |
Відповідно до результатів анкетування в заходах за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» взяли участь 142313 дітей віком від 12 до 18 років.
Розподіл загальної кількості охоплених програмою учнів за типом навчального закладу
В більшості навчальних закладів основною формою впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» серед учнів були виховні години класного керівника (куратора) (70,9%), окремі виховні заходи (тематичні днів/тижнів, конкурси, дискусії, зустрічі з фахівцями тощо) – 61,1%, години психолога – 58,4%.
Розподіл відповідей на запитання «У яких формах у вашому навчальному закладі впроваджується програма «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»?», %
Менше половини фахівців, залучених закладами до роботи за програмою, мали для цього спеціальну підготовку, отриману в інститутах післядипломної освіти та на методичних заходах управлінь (відділів) освіти. Частіше за все у всіх типах закладів спеціальну підготовку до роботи за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» мали практичні психологи, в навчальних закладах великих міст – соціальні педагоги, в навчальних закладах сіл – вчителі. Майже в половині навчальних закладів частина залучених до проведення заходів за програмою готувались самостійно на основі методичної літератури, в чверті – на методичних нарадах самого закладу.
Представники переважної більшості навчальних закладів високо оцінюють результати впровадження програми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» та вважають доцільним її подальше застосування у виховній роботі. При цьому більш високу оцінку результатам програми надають заклади, які впроваджували програму у формі факультативних і тренінгових курсів, активно і системно залучали до роботи батьків, а фахівці, що проводили заходи за програмою, проходили підготовку в інститутах післядипломної освіти та в управліннях (відділах) освіти. Заклади, де роботу за програмою здійснювали вчителі, а основними формами були окремі виховні заходи, в середньому надали нижчу оцінку результатам впровадження програми.
___________________________________________________
Проведення моніторингу було організоване в рамках проекту «Впровадження програми з попередження торгівлі людьми в інститутах післядипломної педагогічної освіти, ІІІ фаза», що реалізує ВБО Український фонд «Благополуччя дітей» у партнерстві з Представництвом Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні за фінансової підтримки Міністерства Міжнародних справ Канади при сприянні Міністерства освіти і науки України.