19-20 квітня 2019 року в Києві відбулася науково-практична конференція «Непомічені підлітки», у фокусі якої постали питання, актуальні та важливі як для самих підлітків, так і для дорослих (фахівців, або батьків), які опікуються ними: профілактика ризикованих явищ, сексуальне і репродуктивне здоров'я, психічне здоров'я, попередження насильства, цькування та суїцидів; вплив гендерних стереотипів, підтримка підлітків, позбавлених батьківської опіки; інклюзія в підлітковому віці, реалізація громадянських прав, а також участь підлітків у просуванні здорового способу життя.

Формат конференції передбачав паралельне проведення вісімнадцяти майстер-класів, кожен із котрих висвітлював свою тему в межах однієї news 03.05цілі - обмінятися досвідом системної прямої роботи з підлітками усіх груп між фахівцями освітньої та соціальної сфер.

Після привітань тематичну роботу конференції відкрив засновник Дитячого центру «Сонячне світло» та тренер Центру Педагогіки травми Марек Внук виступом «Підлітковий період. Все є важким, перш ніж стане легким». А далі учасники мали можливість вибрати майстер-клас, тема якого була для них найбільш цікавою та актуальною.

Про те, що таке якнайкращі інтереси дитини, як їх визначати та яким чином вони закріплені в законодавстві, розказала Марія Ясеновська під час майстер-класу «Якнайкраще забезпечення інтересів дитини». Друга тема, яку розкрила спікерка під час майстер-класу «Право бути заслуханим і право на участь», стосувалася основних викликів при врахуванні думки дитини у різних сферах життя.

Два майстер-класи були присвячені особливостям та результатам впровадження «Програми  15», спрямованої на профілактику ВІЛ-інфекції та підтримку психосоціального здоров’я в Україні («Підліткова профілактика – об’єднуємо зусилля», спікер Алла Калініна; «Оцінювання «Програми 15»: основні результати, виявлені проблеми, корисний досвід», спікер Вадим Лютий). Окремо були представлені результати апробації факультативного курсу для закладів освіти, розробленого на матеріалах «Програми 15» («Факультативний курс для учнів ЗНЗ, створений за матеріалами «Програми 15»: основні характеристики, результати апробації», доповідачки Людмила Лукаш та Олена Рясна).

Отримати знання щодо відновного підходу до правосуддя та обговорити, що сприяє справжній відповідальності неповнолітнього за вчинене правопорушення, учасники могли на майстер-класі Романа Коваля «Правосуддя щодо неповнолітніх: відновне правосуддя (Як насправді можна допомогти підліткам у конфлікті з законом?)».

Тамара Грубі розкрила сутність поняття перфекціонізму під час майстер-тренінгу «Психологія перфекціонізму особистості».

Ольга Мороз передала досвід своєї організації у створенні та забезпеченні роботи Малого групового будинку з умовами, наближеними до сімейних, для дітей, які залишились без батьківської опіки (секція «Підлітки в умовах альтернативного догляду»).

Практичним і емоційним виявився і наступний майстер-клас «Система підтримки та надання допомоги в становленні самостійності підлітків, які перебувають під опікою держави», у ході якого обговорювались проблеми, пов’язані з переходом до самостійного життя, та шляхи їх вирішення. Спікер секції Сергій Покидов більше 15 років присвятив дітям та їх історіям, більшість із яких стали історіями успіху.

Про особливості реабілітаційної методики «Педагогіка пригод» розказали тренерка Уляна Долиняк разом з вихователькою Тетяною Турченко під час секції «Куди показує компас: путівник по Педагогіці пригод».

Також Уляна Долиняк поділилася знаннями з непростої теми підліткових криз, суїцидальної та саморуйнівної поведінки підлітків на майстер-класі «За закритими дверима: Інтервенція у випадку суїцидальних спроб та небезпечної поведінки (саморуйнування)».

З механізми залучення підлітків, які перебувають у конфлікті з законом, до позитивного лідерства учасники познайомилися під час майстер-класу «Конфлікт із законом vs Лідерство. Інноваційні підходи до роботи з підлітками, які скоїли правопорушення», яку презентувала Катерина Пуха.

Скаутинг як система виховання для хлопчаків та дівчат відома у всьому світі. А як ця система розвивається в Україні, які авторські програми та підходи існують і успішно використовуються, учасники дізналися під час майстер-класу «Розвиток особистісного потенціалу підлітків у скаутингу», який проводили Володимир Ізварін, Альона Попова та Світлана Сапіга.

«Підліток і сексуальність. Особливості психосексуального розвитку підліткового віку. Про що варто знати?», «Підлітковий вік та статева належність: лесбійки, геї, бісексуали, трансґендери та інтерсексуали підліткового віку» - теми двох послідовних майстер-класів, запропонованих Наталією Простун. Теми настільки ж актуальні, наскільки складні й табуйовані у нашому суспільстві. Мабуть, тому вони викликали значний інтерес учасників.

На секції «Уважні батьки» (я знаю, як тебе захистити!)» було розпочато інформаційну кампанію з попередження зваблювання дітей онлайн. Спікерка секції Тетяна Цюман ознайомила учасників з матеріалами кампанії (відеофільм, сайт, сценарії для роботи з батьками й дітьми), ресурсами, де їх можна безкоштовно отримати, та обговорила з учасниками, яким чином їх можна використовувати у просвітницькій роботі.

Методичні розробки для проведення просвітницької роботи з дітьми 10–18 років щодо попередження сексуального насильства шляхом формування навичок безпечної поведінки були представлені Оленою Нагулою під час майстер-класу «Формування навичок безпечної поведінки дітей».

Значне число підлітків не охоплені достатньо освітою, професійною підготовкою і зайнятістю. Це призводить до непропорційно високого рівня безробіття, неповної зайнятості і експлуатації підлітків на шляху в доросле життя. Це робить актуальними теми «Профорієнтація в стилі коучингу: реалії сучасних професій» (ведучі Інна Канюка, Віра Усик) та «Забезпечення доступу до професійної освіти для молоді з інвалідністю» (ведучі Лариса Байда, Юлія Найда).

Український фонд «Благополуччя дітей» вдячний експертам та учасникам, які допомогли зробити цей захід цікавим, практичним та корисним як для присутніх фахівців, так і для підлітків, з якими ці фахівці працюють.

Особливо хочемо подякувати нашим давнім партнерам, які виступили співорганізаторами конференції: Центру Педагогіки травми, Інституту людини Київського університету імені Бориса Грінченка та Інституту проблем виховання HАПН України.

До нових зустрічей!