EngУкр

Інформаційно-ресурсний центр «Дитинство без насильства»

  Опитування

Аналіз дзвінків на Національну «гарячу» лінію з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації протягом 2016 року

На Національну «гарячу» лінію з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації протягом 2016 року надійшло 38292 дзвінка, що в 4-ри рази більше ніж у 2015 р.
Таке збільшення пов'язано із запровадженням за фінансової підтримки UNFPA з 1 лютого 2016 р. Нічної служби психологічної підтримки.
Цікавим є те, що у 2016 р. майже вдвічі збільшились дзвінки від чоловіків - 32,4% на противагу 17,9% у 2015 р.
Зазначене певною мірою також пов'язано із запровадженням Нічної служби психологічної підтримки - чоловіки в більшості телефонують на «гарячу» лінію у вечірній та нічний час.

Попередження домашнього насильства
У 2016 р. в 14 разі (на 32272 дзвінка) збільшилась кількість дзвінків щодо попередження домашнього насильства: 34758 дзвінків у 2016 р. та 2486 дзвінків у 2015 р.
За тематикою дзвінки щодо попередження домашнього насильства розподілились наступним чином:
35, 6 % (12374 дзвінків) - насильство та жорстоке поводження;
24,7 % (8585 дзвінків) - щодо психологічних проблем, як наслідку домашнього насильства;
12,1 % (4206 дзвінків) - довідково-інформаційні запити щодо дій при домашньому насильстві;
10,9 % (3789 дзвінків) - юридичні консультації (розірвання шлюбу, поділ майна, визначення місця проживання дитини);
6,8 % (2363дзвінка) - проблеми міжособистісних стосунків;
4,7 % (1634 дзвінка) - проблеми із фізичним здоров`ям , що виникли в наслідок домашнього насильства;
4,2 % (1460 дзвінків) - проблеми залежностей;
1% (347 дзвінків) - екстрені консультації у випадках домашнього насильства.
Кількість консультацій по кожному виду у 2016 р. суттєво збільшилась:
- майже в 10 разів щодо психологічних проблем, як наслідку домашнього насильства, проблем міжособистісних стосунків;
- в 9 разів щодо проблем із фізичним здоров`ям, що виникли в наслідок домашнього насильства, проблеми залежностей;
- майже у 8 разів екстрені консультації у випадках домашнього насильства;
- майже в 6 разів щодо насильства в родині та жорстокого поводження та довідково-інформаційні запити щодо дій при домашньому насильстві;
- в 2,5 разів юридичні консультації, пов'язаних із домашнім насильством.
Здебільшого абоненти у 2016 р. зверталися по допомогу у випадках психологічного насильства - 50% або 6361 дзвінок від загальної кількості дзвінків, пов'язаних із домашнім насильством.
Тенденція дзвінків за видами насильства у порівнянні із 2015 р. залишилась сталою. Щодо фізичного насильства у родині отримано 37,9% (4821) дзвінків. Щодо економічного насильства отримано 9,6% (1221) дзвінків. Найменше кількість дзвінків зафіксована щодо сексуального насильства - 2,5% або 318 дзвінків.
Протидія торгівлі людьми
Кількість дзвінків щодо протидії торгівлі людьми та надання допомоги постраждалим від торгівлі людьми у порівнянні із 2015 р. збільшилась в 1,5 разів та становить 758 дзвінків
Тематика дзвінків щодо протидії торгівлі людьми у 2016 р.:
39 % (296 дзвінків), що в 1,2 рази більше ніж у 2015 р. - консультації щодо працевлаштування за кордоном;
25,4 % (193 дзвінка), що в 2,6 рази більше ніж у 2015 р. - щодо укладання шлюб або розлучення з іноземцем;
12,5 % (95 дзвінків), що в 3,1 рази більше ніж у 2015 р.- щодо приватних або туристичних поїздок за кордон;
5,6 % (42 дзвінка), що в 1,5 рази більше ніж у 2015 р.- запити щодо зниклих за кордоном;
4,5 % (34 дзвінка), що в 2 рази більше ніж у 2015 р. - консультації щодо проблем іноземців на території України;
4,5 % (34 дзвінка), що в 1,4 рази менше ніж у 2015 р.- щодо навчання за кордоном;
2,8 % (21 дзвінок), що в 1,5 рази менше ніж у 2015 р.- запити щодо відповідальність за злочин торгівлі людьми;
2,8 % (21 дзвінок), що в 7 разів більше ніж у 2015 р. - проблеми дітей трудових мігрантів;
2,3 % (17 дзвінків), що в 1,3 рази більше ніж у 2015 р.- консультації щодо еміграції за кордон;
0,6 % (5 дзвінків), що в 1,4 рази менше ніж у 2015 р.- отримання статусу особи, постраждалої від торгівлі людьми.

Ґендерна рівність та недискримінація
Протягом 2016 р. з питань ґендерної рівності та недискримінації надійшло 262 дзвінка, що складає 0,7% від загальної кількості дзвінків. У 2015 р. таких дзвінків отримано біля 100 або 1,1% від загальної кількості дзвінків. Тобто, фактично відбулось збільшення таких дзвінків у 2,6 рази.
Тематика дзвінків щодо ґендерної рівності та недискримінації у 2016 р.:
69,4 % (182 дзвінка), що в 2 рази більше ніж у 2015 р. - щодо дискримінації в трудовій сфері;
11,9 % (31), що в 7,7 рази більше ніж у 2015 р. - щодо гендерних стереотипів;
10,2 % (27), що в 6,7 рази більше ніж у 2015 р. - щодо зґвалтувань;
8,5 % (22) - що в 11 разів більше ніж у 2015 р. - щодо сексуальних домагань.
Консультації щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб
Кількість дзвінків від внутрішньо переміщених осіб у 2016 р. зменшилась в 2,4 рази: у 2015 р. отримано 3571 дзвінок, а в 2016 р. 1486 дзвінків.
Ми не пов'язуємо це із зменшенням кількості внутрішньо переміщених осіб або із зменшенням проблем, що у них виникають. Це може бути пов'язано із поступовою реінтеграцією ВПО до громад, куди вони переїхали, та зменшенням попиту на гуманітарну допомогу і відсутністю проектів у 2016 р. щодо надання гуманітарної допомоги.
Тематика дзвінків щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб у 2016 р.:
31,4 % (467 дзвінків) - запити щодо отримання інформаційної допомоги;
16,6 % (247 дзвінків) - щодо гуманітарної допомоги;
11,3 % (168 дзвінків) - стосовно отримання соціальних виплат;
10,3 % (153 дзвінка) - щодо психологічної допомоги;
6,5 % (97 дзвінків) - щодо отримання статус внутрішньо переміщеної особи;
6 % (89 дзвінків) - щодо відновлення документів;
4,4 % (65 дзвінків) - консультації стосовно домашнього насильства;
3,6 % (53 дзвінка) - щодо реєстрації тимчасового місця проживання;
2,7 % (40 дзвінків) - отримання інформації щодо пошуку тимчасового житла;
1,9 % (28 дзвінків) - стосовно повернення на постійне місце проживання;
1,4 % (21 дзвінок) - запити щодо волонтерства;
1,2 % (18 дзвінків) - щодо можливості працевлаштування;
1,2 % (18 дзвінків) - стосовно отримання медичних послуг;
0,6 % (9 дзвінків) - щодо можливостей виїзду з районів проведення АТО;
0,5 % (7 дзвінків) - щодо проявів корупції відносно ВПО;
0,2 % (3 дзвінка) - щодо навчання у ВНЗ;
0,2 % (3 дзвінка) - щодо зникнення або викрадення людей.

На фоні загального зменшення кількості дзвінків від ВПО, в 6 разів збільшилась кількість дзвінків від них щодо насильства (в родині, з боку терористів, з боку учасників АТО, демобілізованих). Це свідчить про необхідність запровадження реабілітаційних, корекційних програм для демобілізованих військовослужбовців та необхідності зміни культури безкарності за злочини, пов'язані із насильством, притягненню до відповідальності причетних до таких злочинів.
В 3 рази збільшилась кількість дзвінків щодо надання допомоги ВПО на волонтерських засадах.
В 1,4 рази збільшилась кількість консультацій щодо психологічної підтримки ВПО та членів їх сімей. В 1,1 рази збільшились дзвінки щодо відновлення документів ВПО та членів їх сімей.
В 1,7 рази збільшилась кількість дзвінків щодо корупціногенних факторів при спробі отримання ВПО задекларованих державою послуг (медичні, освітні, працевлаштування, отримання статусу, тощо).
Всі інші категорії дзвінків від ВПО у 2016 р. зменшились. В більшості це запити на отримання гуманітарної допомоги (зменшення в 7,8 разів), виїзд з зони АТО (в 4,7 рази), щодо працевлаштування (в 2,1 рази), щодо переведення у навчальний заклад (в 3,6 рази), тощо.
Консультації що стосуються АТО
З 2016 р. на Національній «гарячій» лінії з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації почали окремо виділятися дзвінки що стосуються АТО. Це дзвінки щодо посттравматичного синдрому у демобілізованих військовослужбовців, випадків домашнього насильства у сім'ях, в яких один з членів воював у зоні АТО, отримання військовослужбовцями та членами їх сімей матеріальної допомоги та інших послуг, питання щодо демобілізації або мобілізації, щодо отримання військовослужбовцями медичних послуг. Загальна кількість отриманих дзвінків з цієї проблематики - 706 (1,8% від загальної кількості).
Тематика дзвінків що стосуються АТО у 2016 р.:
45,7% (322 дзвінка) - посттравматичний синдром у демобілізованих військовослужбовців;
20,5 % (145 дзвінків) - домашнє насильство у сім'ях, в яких один з членів воював у зоні АТО;
14,3 % (101 дзвінок) - отримання військовослужбовцями та членами їх сімей матеріальної допомоги;
10 % (71 дзвінок) - щодо демобілізації;
5,2 % (37) - щодо мобілізації;
4,3 % (30) - щодо отримання військовослужбовцями медичних послуг.

Консультування абонентів, які проживають на тимчасово окупованій території АР Крим та у зоні проведення АТО

Ця категорія дзвінків також вперше почала фіксуватися на Національній «гарячій» лінії з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації з 2016 р.
До 2016 р. таких дзвінків загалом не було, але в результаті поширення інформації про Національну «гарячу» лінію з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації міжнародних організацій-партнерів та запровадження Нічної служби психологічної підтримки ми отримали у 2016 р. 577 (1,5% від загальної кількості) таких дзвінків.
Тематика дзвінків від абонентів, які проживають на тимчасово окупованій території АР Крим та у зоні проведення АТО у 2016 р.:
35,9% (207 дзвінків) - запити щодо психологічних проблем;
22,7 % (131 дзвінок) - консультації з питань домашнього насильства;
22,6 % (130 дзвінків) - консультації з питань насильства поза сім'єю;
18 % (104 дзвінка) - правові консультації;
0,8 % (5 дзвінків) - щодо протидії торгівлі людьми.

Про Національну «гарячу» лінію з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації абоненти дізнавалися від друзів, знайомих, родичів (32,4%), з інтернет сайтів, соціальних мереж (45,5%), ЗМІ (16%), інформаційні матеріали, білборди, сітілайти (1,9%), від державних та недержавних організацій (3,2%), інше (каталог AVON) (1%).


Джерело: Громадська організація «Ла Страда Україна»